ثبات ذهنی یکی از مهم‌ترین عوامل رسیدن به اهداف است.

ممکن است بارها به روش‌هایی که باعث موفقیت برخی افراد شده است فکر کرده باشید. همه این افراد روش‌های مخصوص به خود را دارند که به آن‌ها کمک کرده است تا مسیر موفقیت را طی کنند. با این وجود همه این افراد یک راز مشترک دارند که سرسختی ذهنی نام دارد.

همچنین بخوانید: «تکنیک‌های حل مسئله با روش خلاقانه»

نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد که سرسختی ذهنی یکی از مهم‌ترین عوامل رسیدن به اهداف است. آنجلا داکورث در یکی از کتاب‌های خود به نام «سرسختی» نوشته است: «ضریب هوشی و استعداد مهم‌ترین راز رسیدن به موفقیت‌های بزرگ نیست؛ رسیدن به موفقیت فقط به اشتیاق و پشتکار نیاز دارد.» در حقیقت تلاش و پشتکار همان چیزی است که به آن سرسختی ذهنی می‌گویند. این ویژگی نقش مهمی در رسیدن افراد به اهداف خود دارد.

گاهی‌اوقات ممکن است در مسیر رسیدن به اهداف خود احساس خستگی کنید و به جایی برسید که موفقیت برای شما غیرممکن شود. در این شرایط ممکن است امید خود را از دست بدهید و اهداف خود را رها کنید. بنابراین می‌توان گفت افرادی که سرسختی ذهنی دارند هیچ‌گاه اهداف خود را رها نمی‌کنند؛ حتی اگر شرایط سخت شود و موانع زیادی مقابل آن‌ها قرار بگیرد. در ادامه مطلب روش‌هایی برای رسیدن به سرسختی ذهنی معرفی می‌کنیم.

سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

افرادی که سرسختی ذهنی دارند

تکنیک‌هایی رسیدن به سرسختی ذهنی

 سرسختی ذهنی به افراد کمک می‌کند تا از همه توانایی‌های خود استفاده کنند.

افرادی که سرسختی ذهنی دارند

سرسختی ذهنی مخصوص افراد خاصی نیست. همه افراد می‌توانند این ویژگی را در خود ایجاد کنند و با تقویت آن به همه اهداف خود برسند. سرسختی ذهنی به افراد کمک می‌کند تا از همه توانایی‌های خود استفاده کنند و به آرزوهای بلندمدت خود فکر کنند. این مسئله به خوبی می‌تواند ویژگی‌های افراد موفق را توصیف کند. برای مثال این افراد همیشه تلاش می‌کنند که خوشی‌ها و لذت‌ها را به تعویق اندازند و به سختی کار کنند. آن‌ها به راحتی با وسوسه‌ها مقابله می‌کنند و از همه توانایی‌های خود برای مقابله با ترس‌های خود استفاده می‌کنند. ممکن است تصور کنید افراد موفق از هیچ چیزی نمی‌ترسند. در صورتی که آن‌ها نیز ترس‌هایی دارند، اما شجاعانه عمل می‌کنند و پیروز می‌شوند.

تکنیک‌های رسیدن به سرسختی ذهنی

اگر می‌خواهید مهارت سرسختی ذهنی را داشته باشید باید مثبت‌اندیش باشید؛ بر دلایل کارهایی که انجام می‌دهید تمرکز کنید تا اطرافیان نیز از شما حمایت کنند. در این راه می‌توانید از افراد آگاه نیز کمک بگیرید و عادت‌هایی را که در ادامه مطلب معرفی می‌کنیم در خود ایجاد کنید.

۱- طوری رفتار کنید که گویا همه چیز تحت کنترل شما است

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که شانس، نقش زیادی در موفقیت یا شکست افراد دارد. برای مثال اگر افراد موفق شوند می‌گویند شانس با ما یار است و اگر در کاری شکست بخورند می‌گویند بدشانسی آوردم.

افراد موفق نیز ممکن است به نقش شانس در موفقیت یا شکست خود توجه داشته باشند. اما فرقی که با افراد معمولی دارند این است که آن‌ها هیچ‌گاه منتظر شانس باقی نمی‌مانند و نگران بدشانسی نیستند. بنابراین طوری عمل می‌کنند که گویا شکست یا موفقیت تحت کنترل آن‌ها است. به بیان ساده‌تر آن‌ها معتقدند که اگر موفق شدند خودشان موفق شدند و اگر شکست خوردند، نیز خودشان باعث این اتفاق شدند. علاوه بر این موارد مسئولیت کارهای خود را نیز می‌پذیرند.

اگر انرژی ذهنی خود را برای فکر کردن به عوامل بیهوده و نگرانی درباره اتفاقات احتمالی آینده صرف کنید، نمی‌توانید انرژی کافی برای تلاش کردن به دست آورید. این کار باعث می‌شود اتفاقات مورد نظر شما رخ دهند. به این نکته توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید شانس را کنترل کنید اما خودتان را به راحتی می‌توانید کنترل کنید.

 قدرت ذهنی شما محدود است؛ بنابراین لازم نیست که این قدرت را برای چیزهایی که بر آن‌ها تاثیر ندارید صرف کنید.

۲- به چیزهایی که نمی‌توانید بر آن‌ها تاثیر بگذارید فکر نکنید

قدرت ذهنی نیز مانند قدرت عضلات است. هیچ فردی با توانایی‌های نامحدود در دنیا وجود ندارد. بنابراین توجه داشته باشید که قدرت ذهنی شما محدود است و لازم نیست که این قدرت را برای چیزهایی که بر آن‌ها تاثیر ندارید صرف کنید. برای مثال برخی افراد همیشه نگران مسائل سیاسی کشور هستند، برخی همیشه نگران خانواده خود هستند و برخی دیگر نیز دغدغه گرم شدن کره زمین را دارند. بنابراین هر فردی به مسائل خاصی اهمیت می‌دهد و انتظار دارد که این مسائل برای دیگران نیز مهم باشد.

اگر مشکلاتی وجود دارد که نگران آن‌ها هستید تمام تلاش خود را بکنید و هر کاری که از دستتان برمی‌آید انجام دهید، سپس آن را رها کنید و دوباره به آن فکر نکنید. اگر یکی از افراد خانواده شما مشکلی دارد، به او گوش کنید و با او همدلی کنید. سعی کنید تا جایی که می‌توانید به او کمک کنید تا مشکل خود را رفع کند. اگر نگران طبیعت هستید پلاستیک کمتری مصرف کنید و در کمپین‌های داوطلبانه شرکت کنید و تا جایی که می‌توانید عادت‌های خود را منتشر کنید.

نمی‌توانید کاری بیشتر از مواردی که گفته شد انجام دهید. بنابراین برای شروع بهتر است ابتدا خود را تغییر دهید و به فکر تغییر دادن دیگران نباشید. توجه داشته باشید که افراد تا زمانی خودشان نخواهند نمی‌توانند تغییر کنند.

۳- به جای فکر کردن بیش از حد به گذشته‌ها، از آن درس بگیرید

برخی افراد بیش از حد به اشتباهات خود در گذشته فکر می‌کنند. بهتر است از گذشته درس بگیرید. فکر کردن بیش از حد به گذشته‌ها فقط باعث هدر رفتن زمان شما می‌شود. توجه داشته باشید که گذشته ارزشمند است و شما علاوه بر درس گرفتن از اشتباهات خود باید، از اشتباهات دیگران نیز درس بگیرید و سپس آن‌ها را رها کنید.

درست است که گفتن این حرف از انجام دادن آن راحت‌تر است. اما باور کنید که این کار به زاویه دید شما بستگی دارد. برای مثال زمانی که اشتباهی را انجام می‌دهید، آن را به چشم یک فرصت ببینید که باعث یادگیری شما می‌شود. همچنین اگر دیگران اشتباهی را انجام می‌دهند، آن را فرصتی برای مهربانی، بخشش و درک مقابل بدانید.

فکر کردن بیش از حد به گذشته‌ها کار اشتباهی است. گذشته‌ها نباید باعث محدودیت شما شود؛ بلکه باید به شما چیزهای جدیدی آموزش دهد و باعث شود که شما اشتباهات خود را دوباره تکرار نکنید. فقط به این مسئله فکر کنید که چه چیزی باعث شد کارهای شما به خوبی پیش نرود. این کار را به این منظور انجام دهید که برای دفعات بعد دوباره این اشتباهات را تکرار نکنید.

 عصبانیت از موفقیت دیگران و حسادت به آن‌ها باعث از بین رفتن انرژی ذهنی افراد می‌شود.

۴- در شادی‌ها و موفقیت‌های افراد سهیم باشید

بسیاری از افراد تصور می‌کنند زمانی که افراد دیگر به موفقیت می‌رسند دیگر جایی برای آن‌ها وجود ندارد. به همین علت آن‌ها باید از موفقیت افراد ناراحت شوند. این افراد تصور می‌کنند موفقیت یک فرد باعث می‌شود کارهای دیگران به چشم نیایند. توجه داشته باشید که عصبانیت از موفقیت دیگران و حسادت به آن‌ها باعث از بین رفتن انرژی ذهنی افراد می‌شود. از بین رفتن این انرژی باعث می‌شود نتوانید از تمام توانایی‌های خود برای رسیدن به اهداف استفاده کنید. این انرژی یک فاکتور مهم برای سرسختی ذهنی است.

زمانی که اطرافیان شما کارهای خاص و فوق‌العاده انجام می‌دهند به این معنا نیست که شما نیز نمی‌توانید کارهای مهم و فوق‌العاده انجام دهید. در صورتی که موفقیت او در حوزه کاری خودش ممکن است مکمل موفقیت شما در حوزه فعالیت‌های کاریتان باشد. بنابراین بهتر است همیشه تلاش کنید تا با افراد موفق ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را به سمت خود جذب کنید. به خاطر داشته باشید که حضور چند فرد موفق در کنار یکدیگر به پیشرفت کلی همه آن‌ها کمک می‌کند. عکس این مسئله نیز صادق است؛ اگر اطراف شما فقط افراد ناموفق باشند باعث می‌شوند شما را نیز تا سطح خودشان به پایین بکشند. اگر می‌خواهید ذهن سرسختی داشته باشید بهتر است در شادی‌ها و موفقیت‌های افراد سهیم باشید و سعی کنید با آن‌ها همکاری کنید.

۵- بیهوده گله و شکایت نکنید

نتایج برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد همه کلمات و جملاتی که افراد به طور معمول استفاده می‌کنند قدرت دارند و می‌توانند بر زندگی آن‌ها تاثیر بگذارند. تفاوتی ندارند که این جملات منفی یا مثبت باشند. به بیان ساده‌تر این جملات و کلمات قدرت خود را روی شما و افراد دیگر اعمال می‌کنند.

طبق مواردی که گفته شد گله و شکایت بیهوده و بیش از حد از وضعیت موجود و مشکلات، همه چیز را بدتر می‌کند. بنابراین اگر چیزی به خوبی پیش نمی‌رود، زمان خود را برای گله و شکایت بیهوده هدر ندهید. به جای این کار از انرژی ذهنی خود برای بهبود وضعیت موجود استفاده کنید. برای مثال به جای اینکه درباره مشکلات و اتفاقاتی که به خوبی پیش نمی‌روند صحبت کنید بهتر است درباره مسائلی گفت‌وگو کنید که به شما کمک می‌کند تا وضعیت بهتر شود. این کار را انجام دهید حتی اگر مجبور شوید با خودتان حرف بزنید.

با دوستان و همکاران خود نیز همین رفتار را داشته باشید. بنابراین به جای اینکه شانه‌ای برای گریه کردن باشید، از آن‌ها بخواهید که گله و شکایت بیهوده نکنند. همچنین به آن‌ها یاد دهید که دوستان خوب به هم کمک می‌کنند تا مشکلات برطرف شوند. بنابراین بیکار نشستن و گریه کردن هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

 سعی کنید همیشه خودتان باشید و جلب توجه نکنید تا دیگران شما را دوست داشته باشند.

۷- به فکر جلب توجه نباشید

به خاطر داشته باشید کسی که شما را به خاطر لباس‌ها، ماشین، دارایی‌ها یا موقعیت شغلی دوست دارد، در حقیقت اشیا متعلق به شما را دوست دارد و به فکر خود شما نیست. بنابراین انرژی ذهنی خود را برای این افراد صرف نکنید. این ر‌وابط سطحی و غیر‌واقعی هستند و با کوچکترین مشکل از بین می‌روند. بنابراین سعی کنید همیشه خودتان باشید و جلب توجه نکنید تا دیگران شما را دوست داشته باشند. توجه داشته باشید که برقراری روابط واقعی با دیگران شما را شادتر می‌کند. اگر با این دسته افراد معاشرت نداشته باشید، انرژی ذهنی بیشتری برای کسانی که واقعا در زندگی شما اهمیت دارند خواهید داشت.

۸- قدر داشته‌های خود را بدانید

بهتر است هر شب قبل از خواب زمان کوتاهی را به فکر کردن اختصاص دهید. در این لحظات به نگرانی‌های خود درباره نداشته‌ها فکر نکنید و همه چیزهایی را که دیگران دارند و شما ندارید رها کنید. به جای این کار بهتر است به داشته‌های خود فکر کنید و شکرگزار آن‌ها باشید. زمانی که این ویژگی‌ها را در خود تقویت کنید انرژی ذهنی را هدر داده‌اید را ذخیره می‌کنید. اگر با مشکلات مختلف نیز روبه‌رو شوید باز هم با انرژی زیاد رو به جلو حرکت می‌کنید. این ویژگی همان سرسختی ذهنی است.

اکنون با خود فکر کنید آیا هدفی در زندگی خود داشته‌اید که آن را رها کنید؟ به نظر شما چه عواملی باعث شدند که شما برای رسیدن به آن‌ها تلاش نکنید؟ به نظر شما اگر در آن روزها سرسختی ذهنی داشتید، می‌توانستید به اهداف خود برسید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *